Het vinden van werknemers is voor veel bedrijven nog steeds een uitdaging, maar het behouden van die werknemers op de lange termijn kan nog lastiger zijn. In deze krappe arbeidsmarkt is het voor werkgevers daarom goed om actief bezig te zijn met duurzaam werkgeverschap. Duurzaam werkgeverschap is een samenspel tussen werkgevers en werknemers. Het houdt in dat bedrijven niet alleen gefocust zijn op het aantrekken van talent, maar ook op het creëren van een omgeving waar werknemers zich gewaardeerd voelen en zich kunnen ontwikkelen. Wanneer je hier als werkgever voldoende in investeert, blijven werknemers productief, gemotiveerd en betrokken bij jouw organisatie.
De verschuiving van aantrekken naar binnenhouden
Als organisatie kun je druk bezig zijn met het werven van nieuwe medewerkers. Maar wanneer je huidige personeel via de achterdeur de organisatie verlaat, heeft dat weinig zin. Zonde, want vertrekkende medewerkers nemen vaak een hoop kostbare kennis en kunde mee. Focussen op het binnenhouden van je huidige personeel is daarom minstens zo belangrijk als het aantrekken van nieuw personeel.
Binnenhouden: hoe doe je dat?
Het begint bij employer branding. Jouw organisatie onderscheiden met een sterk employer brand is cruciaal voor het behouden van personeel in de huidige arbeidsmarkt. In een employer brand maak je als organisatie duidelijk wie je bent, waar je voor staat en wat je uniek maakt. Wanneer je hierin investeert zul je zien dat je hier langzamerhand steeds vaker de vruchten van kan plukken. De culturele fit tussen het bedrijf en de werknemer is bijvoorbeeld vaak beter bij organisaties met een sterk employer brand. Sollicitanten kunnen van tevoren beter inschatten of de organisatie bij hen past of niet. Nieuw personeel zal hierdoor ook minder snel vertrekken.
Een goed begin is het halve werk. Nieuw personeel binnenhouden begint bij een goede inwerkperiode. Medewerkers beslissen vooral in de eerste maand of ze het naar hun zin hebben. Onboarding is het proces van het introduceren van nieuwe medewerkers in hun rol, hun team en de organisatie. Het is belangrijk dat je je nieuwe collega zo welkom mogelijk laat voelen. Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Zorg ervoor dat naast de praktische zaken, de medewerker echt het gevoel krijgt dat de keuze voor jouw bedrijf de juiste is. Stuur een bericht de dag voordat jouw nieuwe collega begint aan de eerste werkdag, ontvang diegene persoonlijk en vraag regelmatig hoe het gaat.
Bied werknemers mogelijkheden om zich te ontwikkelen en te groeien. Dit kan onder andere door het aanbieden van opleidingen en trainingen. Door jouw werknemers te helpen hun vaardigheden en kennis te verbeteren, toon je betrokkenheid.
Betrek werknemers bij besluitvormingsprocessen en geef ze de mogelijkheid om feedback te geven. Organiseer regelmatig teamvergaderingen, brainstormsessies en sociale activiteiten om een gevoel van betrokkenheid te bevorderen. Wees daarbij ook zeker transparant en communiceer. Houd ze op de hoogte van ontwikkelingen, doelen en uitdagingen. Transparantie creëert vertrouwen.
Wanneer één van jouw medewerkers besluit te vertrekken, is het belangrijk om met hen in gesprek te gaan en hiervan te leren. Van deze zogenoemde ‘exit-gesprekken’ kun je namelijk een hoop leren. Vertrekkende collega’s geven de eerlijkste feedback. Daarnaast is zo’n gesprek ook een goede afsluiter en een open deur voor een eventuele terugkeer.
Nu ik me verder heb verdiept in het begrip duurzaam werkgeverschap is er één ding die ik graag nog zou willen toevoegen aan deze blog: het is geen eenmalige inspanning. Er wordt vaak gezegd: ‘’Je bedrijf: dat zijn je mensen’’. Dus zet het zeker hoog op je prioriteitenlijst en zorg ervoor dat je hier als bedrijf mee bezig blijft.
Liefs,
Julia