Een wervingscampagne op social media of een splinternieuwe vacaturepagina. Employer branding is tegenwoordig véél meer dan dat. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat er een positief verband is tussen een sterke employer brand en het succes van een bedrijf. Tien jaar geleden was het aan werkgevers om de juiste persoon te screenen voor hun organisatie. Tegenwoordig hebben naast werkgevers, vooral de werkzoekenden het voordeel om écht op zoek te gaan naar een passende werkgever. Wat is employer branding en waarom is het zo belangrijk voor je organisatie?
Wat is employer branding?
De Nederlandse benaming voor employer branding is werkgeversmerk. Employer branding zijn alle activiteiten die je onderneemt om jouw gewenste werkgeversimago op een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie te krijgen en te behouden. Kort gezegd is het wat jouw organisatie interessant en onderscheidend maakt voor potentiële medewerkers én voor je huidige medewerkers. Employer branding moet geen doel op zich zijn, maar het is een middel dat je in staat stelt om huidige medewerkers te binden, boeien, betrekken en potentiële medewerkers te werven. Het draait niet alleen om externe communicatie, maar het gaat er bij employer branding vooral om een goede werkgever te zijn, voor zowel de huidige als toekomstige medewerkers. Factoren als organisatie identiteit, behaalde financiële resultaten en de uitstraling van de producten en diensten bepalen in grote mate de (werkgevers)merkbeleving op de arbeidsmarkt. Maar ook factoren als stijl van leidinggeven en beoordelings- en waarderingssystemen zijn belangrijke bouwstenen van jouw werkgeversmerk.
De perfecte match
De arbeidsmarkt kent momenteel een oorlog om talent. Dit zorgt ervoor dat het nog lastiger is voor werkgevers om te zoeken naar de perfecte match. Daarnaast ben je ook nog eens één van de vele organisaties die op zoek is. Met de juiste employer branding weet je met je bedrijf een voorkeurspositie te krijgen en te behouden in de mindset van je huidige medewerkers en potentiële medewerkers. De match met de cultuur van de organisatie, dat is wat de meeste (potentiële) medewerkers tegenwoordig belangrijk vinden. Solliciteren gaat niet meer alleen op basis van een vacature. Potentiële medewerkers gaan tegenwoordig op zoek naar meer informatie over de organisatie achter de vacature. Naast de functie-inhoud, willen ze weten wie hun potentiële werkgever is en waar deze voor staat. Dat is niet alleen voor hen interessant, ook jij als werkgever hebt erg veel baat bij het vinden van de perfecte match. Het is namelijk erg zonde als het na verloop van tijd toch geen match blijkt te zijn.
Extern winnen is intern beginnen
Een sterke employer brand kan alleen worden gerealiseerd als de interne organisatie dit ondersteunt. Aan een wervingscampagne over het goede werkgeverschap van jouw organisatie heb je niets als de inhoud van de campagne niet overeenkomt met de werkelijkheid. Een nieuwe medewerker kan dan al snel uitgekeken zijn als hij/zij komt werken: zijn perceptie (afgegeven door een perfecte campagne) klopt dan niet met de werkelijkheid. Hieronder een aantal tips voor het opzetten van je employer brand vanuit de visie dat je extern wint, wanneer je intern begint:
Natuurlijk hebben wij bij careerdesQ er ook baat bij wanneer jouw organisatie een sterke employer brand heeft. Het helpt ons namelijk bij de zoektocht naar een passende kandidaat voor jouw organisatie. Op die manier kunnen we jouw employer brand en de wensen en behoeften tegenover die van de kandidaat zetten. Dit resulteert uiteindelijk in wat we allemaal willen: de perfecte match!
Liefs,
Chantay