Tegenwoordig is solliciteren veel meer dan laten zien dat jij bij een bedrijf past. Door de krapte op de arbeidsmarkt krijg jij als sollicitant namelijk de ruimte om te kijken of het bedrijf ook bij jou past. Door deze verandering zoeken steeds meer sollicitanten én bedrijven naar manieren om het sollicitatieproces te vernieuwen. In deze blog vertel ik je meer over nieuwe vormen van het sollicitatiegesprek en over creatieve manieren van solliciteren. Lees je mee?
Sollicitatiegesprekken in een nieuw jasje
Sollicitatiegesprekken voeren is voor veel sollicitanten zenuwslopend. Wanneer je denkt aan solliciteren, denk je waarschijnlijk aan een traditioneel ‘interview-achtig’ gesprek. Maar er zijn tegenwoordig ook veel andere vormen van het sollicitatiegesprek.
Games en computertesten worden veel gebruikt bij sollicitaties. Als sollicitant kun je op deze manier veel beter worden beoordeeld op allerlei skills, zoals kennis, reactiesnelheid en inzicht. Het verhoogt de kans op een juiste match. Dit is een voordeel voor jou én voor het bedrijf.
De speeddate is eigenlijk geen sollicitatiegesprek, maar nog een stap daarvoor. Zo’n gesprek duurt namelijk maar 5 tot 15 minuten. In dit korte gesprek kun jij een eerste indruk van jezelf geven en kun je kennis maken met het bedrijf. Het is belangrijk dat je je goed voorbereid. Bedenk welke vragen er gesteld kunnen worden en welke vragen jij wilt stellen, lees de vacature door en verdiep je in het bedrijf. Bedenk daarnaast welke vaardigheden en ervaringen je hebt opgedaan die relevant zijn voor de functie. Verder is het goed om je te focussen op je zogenoemde ‘elevator pitch’. De speeddate is kort, dus het is van belang dat je jezelf in zeer korte tijd goed kunt voorstellen.
Naast de vorm van solliciteren kan er ook een andere invulling worden gegeven aan het gesprek zelf. Je hoort bijvoorbeeld wel vaker dat er bij sollicitanten naast de hard skills ook wordt gekeken naar de soft skills, zoals sociale, organisatorische of managementvaardigheden. Maar heb jij naast hard en soft skills ook al wel eens gehoord van ‘future skills’? Wanneer je wordt beoordeeld op basis van future skills kijkt een bedrijf niet naar wat jij in het verleden allemaal hebt gedaan, maar kijken ze naar de potentie voor de toekomst. Wat kun je nog leren? Welke trainingen kun je nog krijgen? En waar sta jij voor open? Een voordeel voor jou als sollicitant!
Creatief solliciteren
Wees creatief en maak solliciteren leuk! Voor jezelf én voor de recruiter die jouw sollicitatie ontvangt. Wanneer je meer van jezelf wil laten zien dan een motivatiebrief en een cv, dan zijn daar verschillende manieren voor:
Een goede manier om jezelf als sollicitant te onderscheiden is door middel van een video. Jouw persoonlijkheid over laten komen op papier is lastig, in een video kan dat veel beter. Stel jezelf voor en vertel over de vacature en het bedrijf. Wees vooral jezelf in de video en onthoud dat het geen professioneel reclamespotje hoeft te zijn.
Niet iedereen houdt ervan om een video te maken. In dat geval is een audiosollicitatie een leuk alternatief. Wees enthousiast en vertel met een actieve stem. Zo trek je de aandacht van de luisteraar (de werkgever). Maak in je audiobericht bijvoorbeeld ook gebruik van storytelling of maak een grapje tussendoor. Want ook hierbij geldt: wees jezelf!
Wil je toch liever iets op papier aanleveren? Dan is een infographic een leuke en creatieve optie! Je cv is anders dan anders en zal er voor bedrijven uitspringen en wordt daardoor makkelijker onthouden. Mijn tip voor het maken van een infographic? Gebruik www.canva.nl.
Het onderwerp van jouw website, het zal je niet verbazen, dat ben jij. Op een website heb je alle ruimte om te laten zien wie jij bent, wat je kan en wat je tot nu toe allemaal gedaan hebt. Bekijk het als een online portfolio, met misschien zelfs wel testimonals of een kijkje in je privéleven. Je kunt hier alles kwijt wat jij van jezelf wil laten zien.
Ben jij op zoek naar een nieuwe baan? Wij hebben vacatures in verschillende sectoren. Wie weet zit er iets leuks voor jou tussen en kun je onze recruiters en opdrachtgevers verrassen met jouw sollicitatie!
Liefs,
Julia